dinsdag 15 september 2015

Courgette recepten

Als je naar buiten kijkt lijkt het al wel herfst maar als ik een rondje door de moestuin maak is er nog genoeg te beleven en te oogsten. Neem nou de courgettes die blijven maar door groeien! Klein geoogst heerlijk rauw en natuurlijk werden er al heel wat courgettesoepjes gekookt. Laatst had ik bolcourgettes gevuld en in tomatensaus gegaard. En het was erg lekker! Hier het recept

2 personen:
* 2 ronde courgettes
* 2 uien
* 2 teentjes knoflook
* 150 gram gehakt
* paprikapoeder
* 1 el tomatenpuree
* 1 blik tomatenstukjes
* oregano
* 1 a 2 oude boterhammen
* beetje grana padano kaas
* peterselie
* olijfolie
* peper en zout

Eerst zet je de tomatensaus op. Heel makkelijk; een uitje aan fruiten, dan de tomaten erbij. Op smaak brengen met zout, peper en oregano. Dit op een klein vuurtje laten pruttelen totdat je klaar bent om de courgettes in de oven te doen.
Dan hol je de courgettes uit. Ik doe dit altijd met een meloenboor dat werkt makkelijk. Het vruchtvlees snij je klein. Dan maak je de vulling: uit aan fruiten in een beetje olijfolie, dan 1 teentje knoflook fijn snijden en toevoegen. Voeg dan het gehakt toe (ik heb kippengehakt gebruikt) en bak deze rul.  Op smaak brengen met zout, peper, paparikapoeder en tomatenpuree. Tot slot doe je het vruchtvlees van de courgettes erbij. 
Vul de courgettes met dit mengsel en zet ze in een ovenschaal. 
Voor het korstje: in de keukenmachine met mes: de boterham, knoflook teen, peterselie en kaas fijn malen. Dan een beetje olijfolie erbij. Doe dit over de vulling op de courgette.
Tot slot de tomatensaus rondom de courgettes in de ovenschaal. Ongeveer 20 minuten op 180 graden.
Wij aten er rijst bij.

Dit recept heb ik zelf samengesteld. Een recept wat ik van internet heb en ook echt heel erg lekker is is het volgende:

Lasagne met zalm en courgette
Lasagne met zalm en courgette. Klik hier voor het recept. Nog een tip voor dit recept is om gerookte zalm te gebruiken i.p.v. verse of diepvries zalm. Dit geeft veel meer smaak.

Van mij mogen er nog wel wat courgettes komen uit de tuin!

Fijne dag allemaal

Groetjes Titi



5 opmerkingen:

  1. Wat een lekkere dingetjes allemaal. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammie, wij zijn ook dol op courgette, helaas dit jaar weinig uit eigen tuin; hopelijk volgend jaar weer volop :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer dat het niet zo goed is gegaan met de courgettes. Gelukkig volgend jaar weer een kans! Ik zaai ook vaak vrij laat nog een paar courgettes in juni als de nazomer dan warm is heb je lekker lang courgettes!

      Verwijderen
  3. HMMMMM...smullen!!
    De recepten lijken me heerlijk, ik ga ze bewaren! ;-) Dank je wel!
    We hadden nog een courgette vorige week, een gele..
    Die is ineens gehalveerd, en de slakken zien er ineens heel dik uit... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. bolcourgette heb ik nog nooit van gehoord, ziet er heerlijk uit !

    BeantwoordenVerwijderen